De meeste consumenten willen graag meer zelf doen

Ik ben erg benieuwd hoe snel het doe-het-zelven door de verschillende typen hypotheekklanten zich in de praktijk zal ontwikkelen.

IG&H onderzoekt jaarlijks het oriëntatie- en afsluitgedrag van consumenten en zakelijke afnemers van financiële producten. Een sneak preview van de resultaten voor 2013 toont aan dat veel consumenten bereid zijn om hier zelf meer tijd in te steken als ze daarmee kunnen besparen op de advieskosten.

Ruim een kwart geeft aan het volledig zelf te willen doen en meer dan de helft kiest voor een combinatie van zelf doen en advies. Slechts 11% kiest op voorhand voor 100% persoonlijk advies en is bereid daarvoor het volledige adviesbedrag te betalen.

Nu gaan deze onderzoeksvragen over de toekomstverwachtingen van consumenten. Dat geeft een goede indicatie, maar hoe hard het in de praktijk zal gaan, zal vooral worden bepaald door de gebruikservaringen van klanten in de dagelijkse praktijk. Pas dan zal blijken of de doe-het-zelfmogelijkheden écht aansluiten bij de wensen van alle verschillende klanttypen, ook de tegenstrijdige wensen van types zoals mijn man.

Wat denken jullie: komt er een adviesconcept dat écht inspeelt op de specifieke eisen van de ‘naadje-van-de-kous-doe-het-zelver’? En welke andere doelgroepgerichte adviesmodellen zullen komende tijd het licht zien?

Bron: Sylvia de Bruijn
Managing Consultant bij IG&H Consulting & Interim