Ook doe-het-zelf trend in beleggen

29 sep 2011, 11:30 – IEXProfs Redactie

Ondanks de financiële crisis zijn er meer Nederlanders op de beurs actief geworden. Dat is opvallend, want meer dan in de twee voorgaande jaren, ondanks de stijgingen op de koersborden. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Millward Brown – Retail Investor 2011. Nederland telt 1,33 miljoen beleggende huishoudens, 12% van het totaal. In 2011 kwamen er 40.000 nieuwe beleggende huishoudens bij, tegen 30.000 in 2010. Ook werden ‘slapende beleggers’ weer actief.

De stijging is opvallend omdat het sentiment en vertrouwen onder beleggers juist weggezakt is. Dat is wel te zien in het totaal belegd vermogen van nederlanders dat wél afgenomen is. Ook de adviseur is uit de gratie geraakt. Henk Schulte, directeur bij Millward Brown: “Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders kritischer en gedurfder zijn geworden en hun blik bovendien meer op de korte termijn richten als het om beleggen gaat.”

“Mensen maken minder gebruik van een beleggingsadviseur en kiezen zelf bewuster voor hun beleggingen. Mijn conclusie is dat beleggers volwassener worden en in toenemende mate het heft in eigen handen nemen.’’ In 2011 nam minder dan de helft van de Nederlanders beleggers een adviseur in de arm. Het gebruik van internet door beleggers zet door. Voor 60% van de beleggers is internet het orderkanaal en voor 75% zelfs het belangrijkste medium om beleggingsinformatie te verkrijgen.

Uit het onderzoek blijkt een toename van het aantal – met name actieve- beleggers dat zegt meer te zijn gaan sparen in het afgelopen jaar. Voor het eerst in het bestaan van de Retail Investor ligt het gemiddeld spaartegoed op eenzelfde niveau als het gemiddeld belegd vermogen. Opvallend is ook dat beleggingsfondsen weer hip zijn, na eerdere jaren waarin beleggers hun heil elders zochten. Nu belegt twee op de drie beleggende Nederlandse huishoudens weer in beleggingsfondsen. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2010.